به نام خدا
بسم الله الرحمن الرحیم
به نام خداوند بخشنده ومهربان
بسم الله الرحمن الرحیم
به نام خداوند بخشنده ومهربان
«سخن»
1)با اینکه سخن به لطف آب است 2)کم گفتن هر سخن صواب است
3)آب ارچه همه زلال خیزد 4)از خوردن پر،ملال خیزد
5)کم گوی و گزیده گوی،چون دُرّ 6)تا ز اندک تو،جهان شود پر
7)لاف از سخن چو در توان زد 8)آن خشت بود که پر توان زد
9)یک دسته گل دماغ پرور 10)از خرمن صد گیاه،بهتر
معنی شعر را درادامه مطلب
به نام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه برنگذرد
خداوند نام و خداوند جای
خداوند روزی ده رهنمای
خداوند کیوان و گردان سپهر
فروزنده ماه و ناهید و مهر
ز نام و نشان و گمان برترست
نگارندهٔ بر شده پیکرست
به بینندگان آفریننده را
نبینی مرنجان دو بیننده را
نیابد بدو نیز اندیشه راه
که او برتر از نام و از جایگاه
سخن هر چه زین گوهران بگذرد
نیابد بدو راه جان و خرد
خرد گر سخن برگزیند همی
همان را گزیند که بیند همی
ستودن نداند کس او را چو هست
میان بندگی را ببایدت بست
خرد را و جان را همی سنجد اوی
در اندیشهٔ سخته کی گنجد اوی
بدین آلت رای و جان و زبان
ستود آفریننده را کی توان
به هستیش باید که خستو شوی
ز گفتار بیکار یکسو شوی
پرستنده باشی و جوینده راه
به ژرفی به فرمانش کردن نگاه
توانا بود هر که دانا بود
ز دانش دل پیر برنا بود
از این پرده برتر سخنگاه نیست
ز هستی مر اندیشه را راه نیست
1. ای مادر عزیزم حاضرم که جانم را فدای مهربانی ، بخشش ، لطف و صمیمیت تو کنم.
2.مهر ومحبت دوستان و آشنایان هیچ وقت به اندازه ی مهر و وفای تو نمی باشد، زیرا مهر ومحبت تو یک چیز دیگر است.
3.مهر و محبتی که از تو در سینه دارم هرگز از بین رفتنی نیست زیرا دل من خانه ی توست و در دل من جاداری.
4.ای مادر عزیزم که تمام وجودت را برای من گذاشته ای آسان است که من برای شما جانم را فدا کنم.
5.خوشحالی شما مایه ی خوشحالی من است چون که رضایت خدا به رضایت و خشنودی تو بستگی دارد.
6. آگر اختیار دنیا در دست من بود همه را به زیر پای تو می ریختم چون که ارزش تو بیش از این است.
درس سوم : داستان من وشما
این داستان درباره ی زبان فارسی است که خودش را معرفی می کند.
زبان فارسی از آغاز تاریخ وطن ما ایران،شروع شده و هنوز هم ادامه دارد.
زبان فارسی فرزندان بزرگی تربیت کرده است مانند سعدی،حافظ،فردوسی و..
که مردم با شنیدن زبان فارسی یاد انها و یا با شنیدن اسم آنها یاد زبان فارسی
می افتند.زبان فارسی چندچهره دارد:یکی آوا و صدا است که ما با گوش دادن
آن را می فهمیم.دوم خط است که در نوشتن آشکار می شود و ما با دیدن و از راه
چشم با آن آشنا می شویم.
هر واژه معمولا یک معنی و تلفظ و یک طرز نوشتن دارد اما بعضی از واژه ها
بیشتر از یکی دارند.
درس دوم : پنجره های شناخت
این درس درباره ی شناخت بهتر خداوند است؛که دانش آموزان این کلاس
سعی می کنند که ارتباط کلمات:
خود،خلق،خلقت،خالق
را پیدا کنند که هر گروه با دید خود این ارتباطات را بیان می کنند و معلم هم
آخر سر نتیجه ی بسیار جالبی می گیرد:
« تفکر،ایمان،علم،عمل و اخلاق » مانند پنج پنجره برای شناخت و تماشای
آفرینش الهی است.هر گروه با بیان نظرات خود،ما را یک قدم به شناخت
خداوند نزدیک تر کرد.ما هم برای کشف و شناخت بهتر زیبایی های آفرینش،
باید به تفکر درباره ی خود خلق،خلقت و خالق بپردازیم.
این همه خلق را که شما بینید بدین جندین بسیاری ، این همه را خالقی است که آفریدگار ایشان است و نعمت بر ایشان از وی است ، آفریدگار را بباید پرستیدن و بر نعمت او سپاس داری باید کردن.
معنی:این تعداد زیاد مردم را که شما می بینید ، همگی آفریدگاری دارند ، که روزی آن ها از جانب اوست. این پروردگار را باید پرستید و از نعمت هایش سپاس گزاری کرد.
اندیشه کردن اندر کار خالق و مخلوق ، روشنایی افزاید اندر دل ، و غفلت از این و نا اندیشیدن ، تاریکی افزاید اندر دل ، و نادانی ، گمراهی است.
معنی:فکر کردن در مورد کار پروردگار و آفریده هایش باعث معرفت و آگاهی دل و جان انسان می شود و فراموش کردن این نعمت ها و فکر نکردن درباره ی آن ها موجب گمراهی و نادانی انسان می شود.
شعر ومعنی آن را درادامه مطلب ببینید